Personalklubbens styrelse på Palms mössfabrik

Här en bild på personalklubbens styrelse på Palms mössfabrik ca 1939-40. Sittande ses till vänster den helt unga Martha Olsson (gift Komstedt) från Everöd och i mitten skräddaren Wiktor Björck (signaturen WeBe i Aurora). Den i mitten stående torde vara Gösta Åkerlund (1915-94) från kontoret. Han och makan Hertha (1914-83) bodde utåt Sälshög /ett rött hus med vita knutar, nr 5/, och han arbetade senare för Henric ”Hinke” Högborg och hans byggfirma. Till höger ses Göte Jönsson, som alltså var anställd vid Palms Fabriker. Han var gift med Alva Persson-Pihl och hade med henne två döttrar, Anita (f '39) och Ingela (f '43 och avliden för några år sedan). Familjen bodde i hyreshuset på Badhusgatan 3. Göte J avled redan 1950. Gösta Palms ende son, Göran (f '41) säger från sin bostad i Hamburg, oktober 2023: Han var pressare på mössfabriken, hade en väldigt sympatisk hustru och föll död ned med pressjärnet i handen. Jag råkade stå vid sidan om honom, när det hände!

-----------------------

Publicerad okt 2023