Tomelilla AIS´ fotbollslag 1947-48

Tomelilla AIS’ fotbollslag har formerat sig ute på sin spelplan å Adelsberg. Spelåret är 1947-48. I bakre raden har jag bara lyckats identifiera Sture ”Släggan” Hammarlund (längst till höger). Knästående fr v: Nils ”Kostymis” Mårtensson, Harry ”Kritis” Andersson, John ”Lukas” Wollter, Sigvard Bengtsson och Alfred Gustafsson.

Den sistnämnde berättar, att en Assar Olsson ibland vaktade målet, bland annat då man mötte Sjöbo IF på bortaplan. Sjöbo, som det spelåret toppade tidningen Arbetets så kallade tabellstege, vann med 5-0. Assar O blev under denna match skadad och tvangs söka läkarvård, varvid ene backen, ”Agne Bulk” hoppade in i målet, tills Assar kom tillbaka. Enligt Alfred (1923-2017) ingick också skräddaren Ernst Eriksson emellanåt i laget, Alvar ”Taffel” Persson icke att förglömma. Denne jobbade på järnvägen och hamnade på ledig tid ibland i handgemäng. Kanske var det orsaken till, att han kring 1950 brådstörtat lämnade orten och flyttade till Malmö. Där träffade skrivaren av dessa rader honom rätt ofta på Restaurant Bodoni, belägen i bottenplanet till tidningen Arbetets fastighet å Bergsgatan 20. Vi skrev då 1995-2000. Alvar var mycket vänlig mot mej. En av de stående på bilden kan vara Hans ”Fjös” Andersson som visst jobbade på SJ.

Publicerad maj 2024