Skolfotboll för 70 år sedan!

Här har klass 5 A ställt upp sig för fotografering våren 1954. De här elvaåringarna, som hade Göte Månsson som lärare, kom tvåa i serien. Det handlade om skolfotboll ute på TAIS’ gräsplan på Adelsberg. Den marken började bebyggas kring 1960 och låg öster om Österlengatan, i riktning bort emot Dalgatan och Skogsgatan. Bakom det årligen igenkommande och populära arrangemanget stod Tomelilla idrottsförenings (TIF) ungdomssektion.

Stående fr v: Bertil ”Poppe” Persson, Östen ”Puskas” Broomé, Kaj "Saik" Kronström och "Sven i holla” Mårtensson.

Knästående fr v: Göran ”Jonke” Svensson, Lars Ranstam och Göran ”Cheeta” Anderlund.

Längst inom fotbollen gick Östen och Kaj, som åtta år senare gjorde ett antal matcher för TIF i div 2, som på den tiden var snäppet under Allsvenskan!

Av septetten finns ännu Poppe, Saik och Jonke med i sinnevärlden. Observera de två beundrande (?) flickorna i bakgrunden!

Publicerad juli 2024